Recycled Plastics turn into a safe bet to increase the brand value.

Recycled Plastics turn into a safe bet to increase the brand value.

The social benefit gained from supporting sustainability principles – for instance by choosing recycled plastics instead of virgin materials- is a reality, given its positive effects on the Planet. But what can push companies such as Coca-Cola, Ikea, C&A, etc. towards the use of recycled plastics, beyond moral benefits?

After reviewing reports coming from consultancy firms such as Interbrand, we get to the interesting conclusion that if a company supports sustainability within a clear RSC policy and this commitment towards the environment is properly communicated, we can see how this influences consumer behaviour. This may generates sales increase and a differential value of that brand and its products compared to competitors.

Governments, citizens and companies are more and more concerned about the environment, and more and more industrial markets are joining initiatives towards sustainability through the launch of eco-friendly products.

Leading firms such as Adidas, Ikea and Coca-Cola are only few examples of firms whose concerns about sustainability is explicitly declared in new collections or recyclable products launching. Many companies want to raise public awareness and they get it through specific marketing strategies whose goal is the customer’s conscious purchasing. This way they do not only communicate their commitment, but also contribute to orientate purchasing behaviours by turning the sustainability supporting (such as recycled plastics use) in a must-have.

Some examples of sustainable actions affect manufacturing, packaging and distribution of a specific product. Furthermore, companies are recently concerned about their wastes’ collection and recycling, mostly in case of packaging. For these reason some of them are promoting marketing actions aimed to raise awareness beyond the simple use/consume of a specific product. They are concerned in getting ZERO WASTE objectives by closing the loop of sustainability.

As an example of it, Coca-Cola, is going to undertake a marketing strategy towards sustainability with their soft-drinks bottle’ caps. “Please recycle me” is one of its last campaign that focuses the attention on their caps as a part of the packaging that can of course be recycled as well.

The sustainable marketing clearly implements a code of corporate social responsibility while it generates economic benefits as an added value on the brand. All eco-friendly actions and strategies give value to the company.

Companies approach customers that are more and more concerned about the importance of recycling, more and more exposed to information about global pollution, environmental problems and more educated about sustainable purchasing conducts. People consume products together with values.

For this reason consumers search for brands that can offer them a social reward in terms of sustainability, brands that make them fell they are doing the right choice to preserve the environment. In this perspective, sustainable marketing is something crucial to get to this goal. 

 

El plástico reciclado se convierte en una apuesta segura para incrementar el valor de marca como activo.

El beneficio de apostar por la sostenibilidad en términos morales es evidente, dado los efectos positivos que supone para el planeta, por ejemplo, si una compañía apuesta por los plásticos reciclados en lugar de los plásticos vírgenes. Pero, ¿qué es lo que puede llevar a empresas como Coca-Cola, Ikea, C&A, etc. al uso de plásticos reciclados más allá de los beneficios morales?

Analizando informes de consultoras como Interbrand, llegamos a la conclusión de que la apuesta por valores como la sostenibilidad dentro de una política de RSC, si es comunicada adecuadamente, influye en el comportamiento de compra del consumidor. Esto lleva a un incremento de ventas y un valor diferencial de la marca y sus productos respecto a la competencia.

Gobiernos, ciudadanos y empresas están cada vez más preocupados por el medioambiente, y son cada vez más sectores los que se suman a la sostenibilidad con lanzamientos de productos eco.

Marcas como Adidas, Ikea y Coca-Cola, son ejemplos de empresas que buscan la sostenibilidad con nuevas colecciones y productos reciclables. Muchas de estas, quieren concienciar además al ciudadano, por lo que, en sus estrategias de marketing, utilizan el marketing sostenible para intentar que los consumidores compren de forma consciente y sepan cómo y dónde se fabrican los productos que adquieren. Así, no sólo comunican su compromiso, sino que además, contribuyen a orientar el comportamiento de compra del cliente convirtiendo la apuesta por la sostenibilidad, como el uso de plásticos reciclados, en un “must have”.

Ejemplos de acciones sostenibles, no finalizan en la fabricación, packaging y distribución del producto. Sino que, además, las empresas quieren mejorar la recogida y reciclaje de residuos, sobre todo de envases. Es por esto que algunas lanzan acciones de marketing encaminadas a concienciar más allá del uso del producto: se implican en dejar un “residuo cero” contribuyendo a cerrar el círculo de la sostenibilidad.

Por ejemplo, la famosa marca de refrescos Coca-Cola, va a llevar a cabo acciones de marketing sostenible con los tapones de las botellas de refresco. “Por favor, recíclame” ha sido una de sus últimas acciones, haciendo referencia a los tapones de las botellas. Lo que pretenden es que de cada botella o lata que llegue al consumidor, pueda ser reciclada, sin olvidar detalles que pueden escaparse al reciclaje, como los tapones de las botellas.

Otras empresas lanzan acciones y campañas de manera continua. Es clara su implicación en materia de Responsabilidad Social Corporativa, pero también, han quedado demostrados sus beneficios en cuanto a valor de marca. Con estas acciones medioambientales el valor de sus propias marcas aumenta.

Las empresas tienen que dirigirse a un consumidor que está cada vez más concienciado por el reciclaje, sometido a noticias del entorno, así como a la educación en sostenibilidad que divulgan las propias marcas y orientan sus comportamientos de compra. Las personas consumen productos a la vez que valores

Es por ello que los consumidores  quieren que los lazos que les unen con las marcas sean también en la sostenibilidad y en el medio ambiente, por lo que su intención de compra y el valor hacia la marca se puede ver incrementado si las marcas realizan acciones de marketing sostenible.

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